Internethandelaar Amazon heeft in het vierde kwartaal de omzet met meer dan een vijfde zien toenemen, met een hogere winst. Dat maakte het Amerikaanse bedrijf donderdag na het slot van de handel op Wall Street bekend.

In het belangrijke feestdagenseizoen kwam de omzet van het bedrijf van Jeff Bezos uit op 43,7 miljard dollar, een stijging met 22 procent ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 749 miljoen dollar, tegen 482 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2015.

In oktober gaf Amazon een verwachting voor de omzet in het vierde kwartaal in een bandbreedte van 42 miljard tot 45,5 miljard dollar. Voor het eerste kwartaal van dit jaar rekent het concern op een omzet van 33,3 tot 35,8 miljard dollar.

Online advertenties

In de cijfers zit ook een verrassende stijging van online advertenties en daarmee concurreert Amazon direct met Google en Facebook.

Onder het kopje “overige omzet” van de zaken in Noord-Amerika is met 60% de grootste stijging te zien in vergelijking met vorig jaar. Analisten gaan ervan uit dat het grootste deel van dat ‘overig’ bestaat uit de verkoop van online advertenties. Het zou dan om zo’n 1,2 miljard dollar gaan.

Hoewel het nog altijd niks voorstelt in vergelijking met de 80 miljard dollar die Google omzet, laat het toch zien dat Amazon stilletjes het online adverteren aan het opschroeven is en dat het ooit een flinke vinger in de pap zou kunnen krijgen.